Den 7 augusti är det dags för Fokus lydnadsdebut. Trots att det är lång tid kvar till tävlingen börjar jag noja redan nu. Mycket beror på gårdagens katastrofala lydnadspass. Ingen fokus, mest flams och inget vettig gjort. 
Många gånger glömmer jag att han är en unghund och begär så mycket av honom. Mycket beror också på för att jag vet att han KAN, och han har aldrig haft problem med fokusen, men det kommer väl nu. 

Idag tänkte jag köra 3 korta men intensiva pass. Fokusen ska mest ligga på platsen, där vi har problem med småkryp och att han lägger över skinkan på ena sidan, han är en bekväm kille. Apporten är också något vi måste fokusera på och även ingångarna från inkallandet. Då han kommer med en fruktansvärd fart bromsar han in lite för sent så han hamnar väldigt långt bakom mig. Det är prio 1 idag. 
På kvällspasset kör vi ett pass med bara fritt följ. Där attityden är det viktigaste. Slänger in lite högersvängar och helt om. Rumpan hänger inte riktigt lika fint med som i vänstersvängarna, och han har även en tendens att hamna lite långt ut ibland.

Ny design och header är på väg. Stå ut med den här så länge. 




Leave a Reply.